بلاگ

روغن کمپرسور و کاربرد آن

روغن کمپرسور و کاربرد آن

در این مقاله میخواهیم در مورد روغن کمپرسور و کاربرد آن صحبت کنیم. روغن کمپرسور یا Comperssor Oil به روغن و یا لوبریکانت هایی گفته می شود که به صورت کاملاً اختصاصی برای پمپ های باد با مصارف صنعتی تولید می شوند و با استفاده از روغن کمپرسور استهلاک و ساییدگی قطعات کاهش می یابند و از به بار آمدن آسیب جدی به کمپرسور و خسارت جبران ناپذیر جلوگیری می کند. با توجه به این مسئله که پمپ باد دارای اجزای مکانیکی است که موقع کارکردن اصطکاک و سایش دارند، روغن کمپرسور یکی از مهم ترین مواد موجود داخل کمپرسور می باشد که بدون آن کمپرسور عملاً توانایی کارکردن ندارد.

 

روغن کمپرسور چگونه عمل می کند؟

روغن کمپرسور سه وظیفه اصلی دارد که شامل موارد زیر میشود:

وظیفه اول: کلیه قطعات با روانکاری روغن بتواند بدون سایش در کنارهم کار کنند و از ساییدگی آنها جلوگیری شود.

وظیفه دوم: این روغن باعث خنک کاری قطعات متحرک شده و از داغ شدن بیش از اندازه جلوگیری کند، داغ شدن زیاد قطعات باعث منبسط شدن آن ها میشود و در زمان کوتاهی باعث از کار افتادنشان خواهد شد.

وظیفه سوم: وظیفه روغن آب بندی کمپرسور و مهر و موم شدن آن می باشد. با این آب بندی سیستم بدون از دست دادن فشار در طول مسیر با حداکثر بازده به کار خود ادامه می دهد.

 

توجه داشته باشید که این روغن میزان طروبت داخلی را تا حد زیادی کاهش می دهند، در واقع این روغن ها از حضور آب و ورود آن به داخل قطعات جلوگیری کرده و یک سده محافظتی محسوب می شوند.

 

انواع روغن کمپرسور

به طور کلی دو نوع روغن مخصوص کمپرسور وجود دارد. نوع استاندارد که به آن مینرال یا معدنی هم می‌گویند و مدل سنتتیک یا سنتزی که از ماده سنتزی تولید می‌شوند.

در ادامه توضیح می‌دهیم که این دو نوع روغن از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند و با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند.

روغن پمپ باد استاندارد (مینرال یا معدنی)

روغن پمپ باد استاندارد یا مینرال از یک ماده پایه معدنی ساخته می‌شود و در مقایسه با نوع سنتزی قیمت کمتری دارد. روغن مینرال خاصیت فراری بالاتری دارد و زودتر از مدل‌های سنتزی تبخیر می‌شود و در نتیجه مصرف بیشتری خواهد داشت.

این نوع روغن‌ها ظرفیت انتقال بیشتری دارند و نسبت به مدل‌های سنتزی، بسیار واکنش پذیرتر هستند. زنجیره‌های کربنی آن کاملا با هیدروژن اشباع شده که به معنای واکنش سریع‌تر آن با موادی است که می‌توانند گرفتگی در کمپرسور ایجاد کنند. بنابراین عمر مفید روغن، فیلترها و جدا کننده‌های روغن را کاهش می‌دهد.کاربرد اصلی روغن کمپرسور از نوع مینرال، در پمپ‌های بادی است که پیوسته از آن‌ها استفاده نمی‌شود. حتی می‌توان برای کمپرسورهای خانگی هم از این نوع روغن‌ها استفاده کرد که نسبت به مدل‌های صنعتی کار سبک‌تری دارند.

روغن کمپرسور سنتزی یا سنتتیک

این نوع روغن کمپرسور از مواد سنتزی ساخته شده‌اند که کیفیت بسیار بالاتر و طول عمر بالاتری دارند. طول عمر مفید این نوع روغن‌ها تا 50% بیشتر از مدل‌های مینرال است. از طرفی با استفاده از روغن‌های سنتزی، عمر کمپرسور بیشتر می‌شود، میزان مصرف آن کمتر است، در مقایسه با مدل‌های استاندارد خنک‌تر هستند و رنج دمایی بیشتری را می‌توانند تحمل کنند و حتی واکنش‌پذیری کمتر آن‌ها باعث شده که روی عملکرد کمپرسور تأثیر مثبت و مستقیمی داشته باشد.

 

روغن کمپرسور چه کاربردی دارد؟

در کمپرسور های پیستونی، روتاری یا اسکرال مخزنی برای این فراورده در نظر گرفته می شود که به مصرف کننده سفارش می شود که سطح این فراورده در این مخزن هرگز از مقدار مشخصی پایین تر نیاید. دلیل این سفارش، نقشی است که این محصول در فرایند طراحی کمپرسور ایفا می کند.

در ساختمان یک کمپرسور از قطعات آلیاژی متحرک و غیر متحرکی استفاده می شود که به واسطۀ حرکت این قطعات، در سیستم گرما تولید شده و دمای محفظۀ کمپرسور بالا می رود. به علاوه وقتی از قطعات آلیاژی متحرک استفاده می شود، اصطکاکی در بین قطعات ایجاد می گردد.

دمای بالا و اصطکاک بین قطعات دشمن اصلی آلیاژهای فلزی است. این دو عامل می تواند به مرور باعث تخریب قطعات کمپرسور شده و کل فرایند سیستم را دچار اختلال کند.

استفاده از این فراورده جهت مبارزه با همین دو عامل بالا صورت می گیرد. نخستین وظیفۀ آن در ساختمان کمپرسور، روان کاری قطعات متحرک است.

همچنین این فراورده گرمای تولید شده در بین قطعات را جذب کرده و دمای محفظۀ کمپرسور را کنترل می کند.

 

برای مشاهده روغن های کمپرسور موجود در شرکت تامین روانکار آبانگان کلیک کنید.

 

روغن های کمپرسور چه ویژگی هایی دارند؟

 بر خلاف روانکارهای عمومی، این روغن نیاز به کارکرد دایم و مادام العمر دارند. همه ما یخچالهای خانگی را می‌شناسیم که بیش‌ از نیم قرن عمر دارند بدون اینکه نیاز به تعویض روغن پیدا کرده باشند. وظیفه اصلی این روغن روانکاری قطعات است.

ولی عواملی که باعث تفاوت روغن های معمول با این روغن می شود به‌ شرح زیر است:

  1.  این روغن با مبرد مخلوط می شود.
  2.  روغن کمپرسور با سیم پیچ موتور مستقیما درتماس است.
  3.  این روغن داخل مجراهای باریک خطوط سرمایش حرکت میکند.
  4.  این روغن شرایط دمایی متفاوتی را درون یک سیکل تجربه می‌کند. از دمای بالای شیرآلات کمپرسور گرفته تا دمای پایین شیر انبساط و اپراتور.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *