بلاگ

روغن انتقال حرارت و کاربرد آن

روغن انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت چیست و چه کاربردی دارد؟ در حال حاضر در بسیاری از فرآیندهای مختلف صنعتی از دستگاه ها و تجهیزات مختلف جهت شرح انجام کارها و بالا رفتن کارایی سیستم ها استفاده می شود. تمامی این مراحل در دستگاه های صنعتی با تولید انرژی و گرمای تولید شده باید انتقال پیدا کند و انجام عملیات انتقال گرما از یک قسمت به قسمتی دیگر توسط روغن های انتقال حرارت انجام می شود. در بسیاری از فرایندهای صنعتی برای انتقال حرارت از بخار آب یا آب استفاده می شود، استفاده از آب در فرایندهای صنعتی باعث آسیب رسیدن و خوردگی قطعات می شود و باید برای جبران آن از سیستم های بسیار پیشرفته و پر هزینه استفاده کرد.

 

روغن انتقال حرارت چیست؟

استفاده از روغن انتقال حرارت در دستگاه ها باعث کاهش هزینه ها شده و جابجایی حرارت از یک نقطه به نقطه دیگر بدون مشکل و سریعاً و در مدت زمان طولانی تر انجام شود.

ر.غن های انتقال حرارت انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها دو نوع سنتیتیک هستند که از نفت خام به وجود می آیند نوع اول این روغن می تواند تا محدوده دمایی 350  درجه سانتی گراد را تحمل کرده و نوع دوم نیز می تواند تا 200 درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند.

استفاده از این روغن ها به جای آب بسیار مناسب است و می تواند در محدوده دمایی بین 200 تا 400 درجه سانتی گراد بدون اینکه تحت فشار قرار بگیرند کاربرد داشته باشند.

 

کاربرد روغن انتقال حرارت چیست؟

کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایعی از جمله چوب، نساجی، پتروشیمی، شیمیایی و … می باشد. در واقع هر صنعتی که نیاز به انتقال گرما یا سرما به وسیله سیال را داشته باشد بستری مناسب برای کاربرد روغن انتقال حرارت است. هر چه میزان ظرفیت گرمایی روغن بیشتر باشد احتمال بخار شدن آن در دماهای بالا کمتر خواهد شد. نقطه جوش روغن های صنعتی بسیار بالاست و در دماهای پایین نیز می توانند عملکرد مطلوب از خود نشان دهند. از دیگر ویژگی های این محصول میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش پذیری مناسب با آب
  • سازگاری با سایر روغن ها
  • نقطه جوش بالا
  • انتقال مناسب حرارت
  • فشار بخار پایین در دمای زیاد
  • بدون بو بودن

برای مشاهده انواع روغن انتقال حرارت کلیک کنید.

ویژگی های روغن انتقال حرارت مناسب

در هر سیستمی که نیاز به یک سیال برای انتقال گرما باشد می توان از این روغن ها  استفاده کرد. این روغن ها از نقطه جوش بالایی برخوردار هستند و این نقطه جوش بالا جلوی بخار شدن سیالات در دمای بالا را خواهد گرفت.

همچنین این روغن ها باید شرایط خاص دیگری مانند ویسکوزیته بالا و عدم قابلیت اشتعال را دارا باشند.

عدم خورندگی نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که این روغن ها باید از آن برخوردار باشند تا باعث بروز آسیب به قطعات سیستم ها و تجهیزات نشوند. سمی نبودن روغن و پایداری بالای حرارتی نیز از ویژگی هایی است که این روغن باید از آن برخوردار باشد.

ظرفیت حرارتی بالای روغن های انتقال حرارت( ثابت بودن گرمای سیال بدون تغییر دما)  نیز باعث می شود تا برای انتقال گرما از میزان کمتری از مایعات استفاده شود و در نتیجه در هزینه ها و انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد. در صورت پایین بودن این ظرفیت، ممکن است از مایعات زیادی برای انتقال گرما استفاده شود و هزینه ها نیز افزایش و کارایی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

این روغن ها باید طول عمر بالایی داشته باشند تا در صورت شرایط مختلف دمایی بتوانند با عملکرد بالا در مدت زمان طولانی کارایی بالایی نیز داشته باشند.

همچنین داشتن رسانایی بالای گرمایی و نرخ پایین تبخیر نیز در این روغن ها مهم است.

این روغن ها باید بتوانند قابلیت مناسب پمپاژ را دارا باشند تا در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.

 

نحوه استفاده از روغن انتقال حرارت چگونه است؟

همانطور که می‌دانید روغن انتقال حرارت یک روغن پارافینی بسیار تصفیه شده و پایدار است که برای استفاده به عنوان واسطه انتقال حرارت و روغن خاموش کننده طراحی شده است. در بسیاری از کاربردهای صنعتی گرمایش به طور غیرمستقیم با گردش روغن داغ از طریق مبدل حرارتی تامین می‌شود، بنابراین نقاط داغ کاهش می‌یابد و ایمنی فرآیند گرمایش افزایش می‌یابد.

برای استفاده از این روغن بهتر است ابتدا دستگاه خود را به طور کامل خاموش نمایید و سپس روغن را داخل دستگاه ریخته و پس از مدتی دستگاه خود را روشن نمایید، توجه داشته باشید که در صورت بروز هر گونه مشکلی بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید؛ در هنگام استفاده از این روغن به نکات ایمنی نیز توجه داشته باشید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *