بلاگ

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک کی است؟ شاید جالب باشد که بدانید 80% مشکلاتی که برای خودروها به وجود می آید مربوط به تاخیر در تعویض روغن گیربکس آن خودرو می شود. در این مقاله می خواهیم به طور کامل به شما عزیزان توضیح دهیم که بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است!

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک یا واسکازین نوعی روانساز است که باعث می‌شود، قطعات و بخش‌هایی از خودرو که داخل جعبه‌دنده یا همان گیربکس قرار گرفته‌اند، روان‌سازی شوند و به‌درستی به کارشان ادامه بدهند. این روغن به روان‌سازی بخش‌های دیگری از خودرو مانند دیفرانسیل و جعبه‌فرمان هم کمک می‌کند. وجود واسکازین برای گیربکسی که رابط میان موتور و چرخ‌ها هستند، از ضروری هم ضروری‌تر است. چون گیربکس‌ها نیرویی را که موتور تولید می‌کند به سمت چرخ‌ها انتقال می‌دهند. چرخش و حرکت چرخ‌ها به‌واسطه گیربکس انجام می‌شود. پس باید هوای آن را حسابی داشته باشید و به مسائلش مانند زمان تعویض روغن گیربکس دقت کنید.

 

تاثیر روغن بر گیربکس

  • عملکرد بهتر جعبه دنده یا گیربکس
  • بالا بردن عمر قطعات
  • کاهش شدت گرمای داخل گیربکس
  • جلوگیری از اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و کاهش صدا

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

کسانی که از خودروهای اتوماتیک استفاده می‌کنند، دیگر برای تعویض دنده نیازی به کلاج ندارند. خودرو با توجه به تغییر سرعت، دنده را تغییر می‌دهد. اما این موضوع سبب نمی‌شود که راننده نیازی به تعویض روغن گیربکس نداشته باشد.
با توجه به اینکه خودروهای دنده اتوماتیک نسبت به اتومبیل‌های معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند، به طبع هزینه‌های تعمیرات آنها نیز بسیار بیشتر است. از این رو صاحبان این مدل خودروها باید نسبت به مقدار استفاده از وسیله و متناسب با میزان مصرف آن، روغن گیربکس را تعویض نمایند.
کارشناسان و متخصصین در این حوزه معتقدند، در خودروهایی که از سیستم دنده اتوماتیک استفاده می‌شود، بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک است. حال اگر این میزان از مسافت را طی نکرده‌اید، هر ۳ سال نیز باید روغن گیربکس تعویض شود.
جعبه دنده اتوماتیک نسبت به نوع دستی، گرمای بیشتری تولید می‌کند. به همین جهت، توجه و مراقبت خودروهای اتوماتیک توسط رانندگان بیشتر باید رعایت شود.

علائم قابل شهود جهت زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

· دشواری در تعویض دنده
· صدای ناخوشایند در جعبه دنده
· تغییر رنگ روغن گیربکس به‌طوری که بیش از حد سیاه شده باشد.
· بررسی گیج روغن گیربکس

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *