بلاگ

روغن گیربکس چه وظایفی دارد ؟

روغن گیربکس چه وظایفی دارد ؟

تمامی قطعات مکانیکی برای عملکرد مناسب کنار یکدیگر، جهت جلوگیری از خردگی و شکستگی نیاز به روغن دارند که از روغن گیربکس و یا واسکازین استفاده میشود. اما روغن گیربکس چه وظایفی دارد ؟ روغن گیربکس یا همان واسکازین، در جعبه دنده خودرو به عنوان یک سیال نقش حیاتی را ایفا می‌کند. بدین جهت، هدف ما در ارائه این مقاله، آشنایی با روغن واسکازین و اهمیت آن در گیربکس است. این روغن به گونه ای طراحی شده است که برای بهینه سازی قطعات مورد استفاده قرار بگیرد. با ما همراه باشید تا در مورد وظایف روغن گیربکس توضیح دهیم.

روغن گیربکس چه وظایفی دارد ؟

روانکاری قطعات

قطعات گیربکس، قطعات فلزی هستند که همگی به طور هماهنگ با یکدیگر کار می کنند. در صورتی که روغن بین این قطعات وجود نداشته باشد، عملکرد آنها تا حد بسیار زیادی مختل می شود. بنابرای برای روان تر کار کردن قطعات فلزی گیربکس، لازم است تا از واسکازین استفاده شود.

کمک به خنک کنندگی قطعات

از دیگر وظایف مهم روغن گیربکس، کمک به خنک کنندگی قطعات است. همانطور که می دانید زمانی که قطعات درون موتور خودرو و گیربکس کار می کنند، حرارت بسیار زیادی از خود تولید می کنند. در صورتی که این حرارت خنثی نشود، سایر واشرها و قطعات پلاستیکی درون گیربکس دچار آسیب و خرابی می شوند. از دیگر وظایف مهم واسکازین در خودرو، خنثی کردن حرارت ناشی از کار کردن قطعات است. در این صورت خنک کنندگی و روان کنندگی که این روغن برای قطعات خودرو دارد، مانع بروز مشکل و آسیب در موتور خودرو و جعبه دنده می شود.

ضد سایش و خوردگی

به دنبال کارکرد قطعات فلزی داخل گیربکس، قطعا سایش و خوردگی به وجود می آید. روغن جعبه دنده، مانع سایش و خوردگی قطعات می شود و مانند یک لایه محافظ از قطعات گیربکس در برابر خوردگی و سایش محافظت می کند. این روغن باعث بالا رفتن طول عمر مفید قطعات درون گیربکس خودرو می شود.

افزایش سرعت و قدرت

از دیگر وظایف مهم روغن گیربکس کمک به افزایش سرعت و قدرت حرکت است. زمانی که شما دنده را تعویض می کنید، قطعا انتظار دارید دنده با سرعت و قدرت زیادی تعویض شود. با کمک روغن جعبه دنده، تعویض دنده با قدرت بیشتری اتفاق می افتد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *