بلاگ

وظیفه روغن موتور چیست؟

وظیفه روغن موتور چیست؟

یکی از حیاتی ترین نیازهای خودرو روغن موتور است و ما در این مقاله میخواهیم در مورد وظیفه روغن موتور صحبت کنیم. اگر بخواهیم خلاصه در مورد روغن موتور توضیح دهیم باید بگوییم که روغن موتور کمک می کند تا موتور خودرو عملکرد مناسب تری از خود نشان دهد و در نتیجه کارایی و عمر موتور افزایش پیدا می کند. استفاده از روغن موتور باکیفیت کمک می کند تا روغن بتواند به تمامی وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده عمل نماید.

وظیفه روغن موتور چیست؟

روانکاری و کاهش اصطکاک قطعات متحرک خودرو: اصلی ترین و مهمترین وظیفه هر روغن موتوری، روانکاری و کاهش اصطکاک بوده که باعث بهبود راندمان موتور خواهد شد. تشکیل فیلم روغن با ضخامت مناسب، موجب کاهش سائیدگی قطعات مختلف تا کمترین حد ممکن می گردد.

انتقال حرارت: کمک به سیستم خنک کننده و خارج ساختن بخشی ازحرارت ایجاد شده در اثر کارکرد موتور و کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف.

جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی: حفاظت سطوح قطعات فلزی در مقابل زنگ زدگی و خوردگی به علت فعل و انفعالات شیمیایی.

پاک کنندگی و معلق سازی: تعلیق ذرات حاصل از سایش قطعات و ترکیبات ناشی از احتراق سوخت و تجزیه روغن و پاک کردن سطوح در تماس.

آب بندی سیستم: کمک به عمل آب بندی موتور با قرار گرفتن در فضای بین رینگ پیستون و سیلندر که موجب افزایش کارایی موتور خواهد شد.

ضربه گیری: کاهش اثرات منفی ضربه های قطعات متحرک در حین کار

کاهش مصرف سوخت: در صورت استفاده از روغن با مولتی گرید مناسب، درلحظه استارت، زمان رسیدن روانکار به قطعات موتور کاهش یافته که این امر در پائین آوردن میزان مصرف سوخت تأثیر به سزایی دارد.

نحوه خنک کردن موتور توسط روغن موتور

بسیاری از افراد گمان می کنند که وظیفه روغن موتور تنها روانکاری است. این در حالی است که یکی از مهم ترین وظایفی که روغن موتور بر عهده دارد، خنک کاری موتور خودرو است. در واقع سیستم ثانویه خنک کاری موتور بر عهده روغن موتور است. روغن موتور به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء سیستم خنک سازی ثانویه موتور خودرو شناخته می شود.

با توجه به اینکه روغن موتور ضریب انتقال حرارت بسیار مناسبی را به خود اختصاص می دهد، می تواند در قسمت هایی از موتور که تحرک سریع و زیادی دارند و در هنگام فعالیت گرم می شوند، عملیات خنک کاری را به بهترین شکل انجام دهد. روغن موتور دقیقاً در قسمت هایی از موتور قرار می گیرد که علاوه بر روانکاری، نیاز به کاهش دمای موتور نیز وجود داشته باشد.

پیستون و سیلندرها از مهم ترین قسمت های موتور هستند که تحرک زیادی داشته و دمای بسیار زیادی در حین روشن بودن موتور ماشین دارند. با قرارگیری روغن موتور در این قسمت ها هم از ساییدگی پیستون و سیلندر جلوگیری می شود و هم دمای به وجود آمده از تحرک زیاد آن ها تا حدی کاهش پیدا می کند. هرچند به نظر می رسد که عملیات خنک کاری موتور وظیفه رادیاتور و دیگر اجزاء ماشین باشد، اما روغن موتور نیز نقش بسیار مهمی در کاهش دمای موتور ایفا می کند. عملکرد موتور با کاهش دما توسط روانکار به شدت افزایش پیدا کرده و قابلیت های خود را به نمایش می گذارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *