بلاگ

بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو

بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو

بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو کی است؟ روغن کمپرسور باد و یا روغن کمپرسور اسکرو نقش بسیار مهمی در عملکرد تجهیزات دارد که یکی از آنه ها خنک کردن سیستم است. زمانی که دستگاه در حال فشرده سازی هوا است المنت ها بی شاز حد گرم می شوند و که با ورود روغن، از این اتفاق جلوگیری می گردد. علاوه بر این از خراب شدن و پارگی قطعات داخل دستگاه هم ممانعت خواهد کرد. همه این موارد باعث شده تا آگاهی از بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو و نحوه سرویس آن برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر مفید دستگاه اهمیت داشته باشد.

برای انتخاب روغن کمپرسور اسکرو باید توجه داشته باشید که کیفیت روغن در کمپرسورها از آن جهت اهمیت دارد که در سالم ماندن هواساز و روتورها موثر است. بنابراین چون در برابر گرمای زیاد، اکسیداسیون و همچنین رطوبت، روغن دچار مشکل می ‌شود؛‌ بنابراین بهتر است تا آن را از برند باکیفیتی تهیه کنید.

معمولا انتخاب روغن خوب باعث می‌ شود تا قطعات داخلی دستگاه دچار زنگ زدگی نشود. روغن کمپرسور مانند هر روغن دیگری از دو بخش مواد افزودنی و روغن پایه تشکیل شده است. سطح کیفیت هر روغنی براساس استاندارد API 1509 تعیین می ‌شود. از لحاظ پایه در گروه 2 یا 3 قرار می ‌گیرد. به صورت کلی 10 عامل مهم زیر را هنگام خرید روغن باید مورد بررسی قرار دهید:

  • ویسکوزیته
  • ایندکس ویسکوزیته
  • نقطه ریزش
  • نقطه احتراق
  • چگالی
  • سطح تمیزی
  • تمایل به کف کردن
  • عدد اسیدی
  • پایداری اکسیداسیون روغن
  • آزادسازی هوا

بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو

همانطور که لازم است روغن خودرو را پس از طی کردن مسافت مشخصی تعویض کنید، روغن کمپرسور نیز بعد از مدتی کار کردن نیاز به تعویض داشته و این موضوع از وظایف اصلی مسئول کارگاه است. چک کردن هر روزه سطح روغن و همینطور کیفیت آن می ‌تواند اطلاعات خوبی به شما داده و در بهترین زمان می ‌توانید روغن دستگاه را تعویض کنید.

با وجود این، چک کردن هفتگی نیز قابل قبول بوده و می ‌توانید در صورت وجود نشتی، به سرعت آن را بر طرف کنید. از طرفی وجود روغن ‌هایی با برندهای مختلف برای کمپرسور اسکرو در تعیین بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو تاثیر گذار هستند.

با توجه به اطلاعات درج شده روی این روغن‌ ها، بهتر است که محصولات ایرانی پس از 1500 ساعت و روغن ‌های خارجی پس از 3000 ساعت کارکرد تعویض شوند.

البته تمام این اعداد در شرایط خاص و آزمایشگاهی بوده و نمی‌ توان در محیط کار واقعی به آن‌ها استناد کرد. بهتر است به دلیل آلودگی موجود در فضای کار، پس از نهایتا 1000 ساعت کار با کمپرسور، روغن آن را تعویض کنید. البته در برخی منابع ذکر شده است که اگر دمای دستگاه بالاتر از 90 درجه باشد، باید قبل از رسیدن به 1000 ساعت روغن دستگاه را تعویض کرده باشید.

 

چرا روغن کمپرسور اسکرو را تعویض میکنیم؟

 

کمپرسورهای اسکرو به دلایل مختلفی نیاز به استفاده از روغن دارند. یکی از اولین و مهم ‌ترین دلایل این است که روغن کاری اجزا باعث شده تا عملکرد دستگاه بهتر شود. همچنین مانع از خوردگی سریع قطعات شده که مستقیما روی عمر دستگاه اثر می ‌گذارد. دلیل دیگری که نیاز به استفاده از روغن در کمپرسور را توجیه می‌ کند این است که یک لایه آب بندی بین روتورها ایجاد می ‌شود که هوای داخل دستگاه را به دام می ‌اندازد. همچنین هوای در حال تراکم خنک می ‌شود.

این پمپ ‌های باد در زمان تراکم، هوا را با روغن مخلوط می ‌کنند. با این حال قبل از خروج کمپرسور توسط فیلترها جداسازی می‌ شوند. همه این موارد ضرورت استفاده از روغن کمپرسور اسکرو را بیشتر می‌ کند. بنابراین زمانی که از عمر مفید روغن گذشت باید آن را تعویض کنیم تا دستگاه عملکرد بهتری پیدا کند. اگر سرویس کمپرسور را به موقع انجام ندهید، مشکلی که رخ می ‌دهد این است که دستگاه رفته رفته شروع به زنگ زدگی و خوردگی می ‌کند. این فرآیند، عملکرد دستگاه را خراب خواهد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *