بلاگ

خرید روغن دنده صنعتی با کیفیت

خرید روغن دنده صنعتی

خرید بهترین روغن دنده صنعتی با کیفیت جزء دغدغه های بسیار مهم مصرف کنندگان است و این محصول به عنوان رگ بسیار حیاتی در فرآیندهای صنعتی شناخته شده است. روغن دنده صنعتی نه تنها در افزایش کارایی ماشین آلات تاثیر دارد بلکه در کمک به صرفه جویی در هزینه کاهش زمان خرابی، تعمیر، نگهداری و هزینه های ناشی از جایگزین کردن تجهیزات می کند. حال در این مقاله می خواهیم راهنمایی های لازم جهت خرید روغن دنده صنعتی را انجام دهیم.

روغن دنده صنعتی چیست؟

روغن دنده صنعتی در واقع از یک سیال پایه که معمولاً روغن پایه است و مواد شیمیایی تحت عنوان افزودنی تشکیل شده است که عمدتاً از روغن های معدنی مبتنی بر پارافین، پلی آلکلین، گلیکول های مصنوعی، استرهای مصنوعی و پلی آلفائولین های مصنوعی تولید می شود. کیفیت عملکرد روغن دنده به کیفیت سیال پایه و ترکیب مواد افزودنی یا سیستم های افزودنی بستگی دارد. اگر بخواهیم ساده در مورد روغن دنده صنعتی صحبت کنیم باید بگوییم که بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی از قطعات و سیستم های مختلفی تشکیل شده اند که این قطعات برای حرکت گرمایی تولید می کنند و با انتقال قدرت وارد شده به آن ها شروع به حرکت می کنند. حرکت این قطعات روی یکدیگر است و ممکن است هنگام انجام عملکرد به هم فشار وارد کرده و یا با یکدیگر برخورد کنند و اصطکاک به وجود بیاید. نیروی اصطکاک یک نیروی بازدارنده است که در طولانی مدت علاوه بر اتلاف انرژی، باعث گرم شدن قطعات شده و طول عمر آن ها را نیز کم می کند و در نهایت باعث خراب شدن آن ها و فرسایش سیستم خواهد شد. روغن دنده معمولاً بر 3 پایه زیر تولید و به بازار عرضه می شود:

  • روغن‌های دنده بر پایه روغن معدنی
  • پلی آلفائولفین‌ها (PAO) روغن‌های پایه مصنوعی
  • پلی آلکیلن گلیکول‌ها (PAG)

ویژگی روغن دنده صنعتی

پایداری گرمایی

یکی از مهمترین ویژگی هایی که روغن دنده صنعتی باید از آن برخوردار باشد، پایداری گرمایی است. زمانی که چرخ دنده ها شروع به حرکت می کنند، در اثر تماس با یکدیگر نیروی اصطکاک ایجاد می شود که در اثر این نیرو گرما نیز تولید می شود. این گرما به صورت مستقیم بر روی روغن دنده تاثیر گذاشته و ترکیب شیمیایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر روغن دنده صنعتی از پایداری بالایی برخوردار نباشد تمامی ساختار شیمیایی آن نابود خواهد شد و کارایی خود را از دست می دهد. در نتیجه بهتر است اقدام به تهیه روغن دنده صنعتی کنید که بتواند در هر شرایط دمایی کار کرده و ساختار شیمیایی خود را از دست ندهد.

اکسیداسیون

میزان پایین اکسیداسیون روغن دنده صنعتی نیز بسیار حائز اهمیت است. همانگونه که آب با آهن ترکیب می شود و زنگ زدگی را ایجاد می کند، چرخ دنده ها و گیربکس ها نیز ممکن است با هوا دچار یک واکنش شیمیایی شده و اکسیداسیون رخ دهد. در نتیجه باید از روغنی استفاده شود که کمترین میزان از اکسیداسیون را داشته باشد تا در عملکرد آن اختلالی ایجاد نشود.
برخی از روغن ها هستند که نمی توانند در شرایط فشار بالا نیز کار کنند. در نتیجه باید نسبت به تهیه روغن دنده صنعتی با کیفیتی اقدام شود که قابلیت کار و تحمل فشار بالا را داشته باشد. میزان تحمل این روغن ها باید در شرایط مختلف سنجیده شود در نتیجه قبل از خرید آن به این موضوع نیز دقت کنید. شرکت های مختلفی هستند که اقدام به تولید و فروش روغن های مختلفی کرده اند که این میزان از تحمل فشار روغن ها بستگی به نوع و برند روغن دنده صنعتی دارد.

 

نکات مهم هنگام خرید روغن دنده صنعتی

نحوه تشخیص روغن دنده صنعتی با کیفیت چگونه است؟ به طور معمول، جستجو در دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری محصول ساده‌ترین راه است، اما متاسفانه، این راه حل ممکن است همیشه روانکاری بهینه را برای یک مجموعه دنده ارائه نکند. افرادی که مسئولیت انتخاب روانکارها را بر عهده دارند مهم است که درک اساسی از نحوه تعیین روانکارها برای چرخ‌‌دنده داشته باشند.

برای انتخاب بهترین روان‌کننده برای یک مجموعه دنده، معیارهای زیر باید رعایت شود:

ویسکوزیته

اغلب به عنوان مهم‌ترین خاصیت روغن روان‌کننده شناخته می‌شود. انتخاب درجه ویسکوزیته مناسب معمولاً به سادگی با جستجو در دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری یک قطعه پیدا می‌شود، اما متأسفانه، دفترچه راهنما همیشه وجود ندارد یا دستگاه خارج از شرایط توصیه و تعریف شده کار می‌کند. بنابراین، درک روش‌های انتخاب ویسکوزیته و عواملی که بر این نیاز تأثیر می‌گذارند مهم است. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویسکوزیته میتوانید به مقاله ویسکوزیته یا گرانروی چیست مراجعه نمایید.

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای تعیین ویسکوزیته استاندارد ANSI (موسسه استاندارد ملی آمریکا) و AGMA (انجمن سازندگان چرخ‌دنده آمریکا) است. در این روش، مفروضاتی در رابطه با بار، شاخص ویسکوزیته و ضریب فشار- ویسکوزیته روانکار مطرح می‌شود.

متداول‌ترین روغن‌ دنده‌ها بر اساس مواد افزودنی عبارت است از:

مواد افزودنی

افزودنی مورد استفاده در روان‌کننده، دسته کلی روان‌کننده را تعیین می‌کند و بر ویژگی‌های عملکردی تحت شرایط عملیاتی تاثیر می‌گذارد. بعد از انتخاب درجه ویسکوزیته، باید نوع مواد افزودنی انتخاب شود. نوع روان‌کننده دنده که به بهترین وجه با یک کاربرد معین مطابقت داشته باشد، با توجه به شرایط عملیاتی تعیین می‌شود.

  • روان‌کننده‌های دنده حاوی مواد افزودنی شامل ضد زنگ و ضد اکسیداسیون (R&O): عموماً پایداری شیمیایی مناسب دارند و در جلوگیری از خوردگی و سرکوب کف به خوبی عمل می‌کنند. این محصولات برای استفاده در چرخ‌دنده‌هایی که تحت سرعت‌های نسبتاً بالا، بارهای کم با بارگذاری یکنواخت (بدون بارگذاری ضربه‌ای) قرار دارند، طراحی شده‌اند. این محصولات در شرایط روانکاری مرزی که باید از سایش جلوگیری شود انتخاب مناسبی نیستند.
  • روان‌کننده‌های دنده فشار شدید: این روان‌کننده‌ها دارای برخی از قابلیت‌های عملکردی هستند که بیشتر از روغن‌های R&O است. علاوه بر خواص ذکر شده برای روان‌کننده‌های R&O، این روان‌کننده‌ها استحکام فیلم یا توانایی حمل بار را افزایش می‌دهند. رایج‌ترین افزودنی‌های EP گوگرد-فسفر است که شیمی سطوح ماشین را تغییر می‌دهند تا از سایش چسبنده در شرایط روانکاری مرزی جلوگیری کنند. علاوه بر سولفور فسفر و دی آلکیل دی‌ تیوفسفات روی (ZDDP)، چندین ماده جامد رایج به عنوان افزودنی‌های ضد سایش در فرمولاسیون این محصولات به کار می‌رود که می‌توان به مولیبدن-دی سولفید (مولی)، گرافیت و بورات‌ها اشاره کرد. یکی از مزایای این افزودنی‌ها این است که برای فعال شدن به دما وابسته نیستند.
  • روان‌کننده‌های دنده کامپاند: به طور کلی در تهیه این نوع روان‌کننده‌ها از یک اسید چرب سنتتیک استفاده می‌شود تا روان‌کنندگی و استحکام فیلم افزایش یابد. رایج‌ترین کاربرد برای این روان‌کننده‌های دنده، چرخ‌دنده‌های حلزونی است. به دلیل تماس لغزشی و اثرات منفی عوامل EP، روان‌کننده‌های کامپاند به طور کلی بهترین انتخاب محسوب می‌شود. این روغن‌ها به عنوان روغن سیلندر نیز شناخته می‌شوند زیرا در ابتدا برای کاربردهای سیلندر بخار فرموله شده بودند.

نوع روغن پایه

نوع روغن پایه مورد استفاده باید با توجه به شرایط عملیاتی، نوع دنده و سایر عوامل تعیین شود.

 

خرید روغن دنده صنعتی با کیفیت

برای مشاهده انواع روغن دنده صنعتی موجود در آبانگان کلیک کنید.

مزیت استفاده از روغن دنده صنعتی

به طور کلی با خرید روغن دنده های با کیفیت می‌توانید از مزایای استفاده از آن‌ها نیز بهره مند شوید که در ادامه به بررسی این مزیت‌ها پرداخته ایم:

  • جلوگیری از به وجود آمدن لجن و رسوبات
  • افزایش نقطه جوش
  • کاهش آتش گیری
  • افزایش قابلیت روانکاری
  • جلوگیری و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  •  شاخص ويسكوزيته بالا
  • مقاوم در برابر حرارت

 

 

 

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “خرید روغن دنده صنعتی با کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *