بلاگ

روغن کمپرسور سرمایشی

روغن کمپرسور سرمایشی

یکی از مهم ترین بخشهای سیستم های سرمایشی، کمپرسور آنها است و روغن کمپرسور سرمایشی یکی از مهم ترین مواد موجود در کمپرسور است که بدونِ آن عملاً کمپرسور توانایی کار کردن ندارد و بلا بودن کیفیت آن تاثیر بسیار بالایی در عملکرد آن دارد. در این مقاله میخواهیم در مورد روغن کمپرسور سرمایشی صحبت کنیم با ما همراه باشید.

 

روغن کمپرسور سرمایشی چیست؟

هر دستگاه مکانیکی جهت نرم کار کردن و ‌درست کار کردن قطعات نیاز به یک روان کننده دارد که وظیفه این کار برعهده روغن می باشد. روغن قطعات را چرب کرده وسبب روان کار کردن اجزاء کمپرسور می شود که در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری سیکل تبرید را چه در پروژه های تهویه و مطبوع و چه در پروژه های سردخانه ای کاهش می دهد. یک روغن خوب باید ویژگی هایی از قبیل بالا بودن درجه حرارتی ، ترکیب شدن راحت با گاز مبرد و جذب نشدن به مایعات را داشته باشد.

 

انواع روغن کمپرسور سرمایشی

روغن های کمپرسور به شش دسته تقسیم می شوند که شامل لیست زیر میشود:

  • آلکیل بنزن (Alkylbenzene) یا AB: این روغن ها پایداری شیمیایی و حرارتی خوب و حل پذیری بالایی در مبرد دارند. همچنین این روغن ها کاملاً در روغن های معدنی و PAO حل می شوند. به همین دلیل می توان برای بهبود خواص روانکاری، مخلوطی از آن ها را به کار برد.
  • پلی آلفا اولفین (Polyalphaolefin) یا PAO: این روغن ها دارای پایداری شیمیایی و حرارتی خوبی هستند. همچنین مشخصات ویسکوزیته-دمای بسیار خوبی دارند. اما حل پذیری آن ها در مبرد کم است و لذا عمدتاً در سیستم های تبریدی به کار می روند که حل پذیری اهمیت چندانی ندارد. روغن های PAO بیشتر در کمپرسورهای اسکرو مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پلی ال استر (Polyolester) یا POE: این روغن پر کاربردترین روانکار مصنوعی مورد استفاده با مبردهای HFC مانند R134a است. روغن های POE نم گیر هستند و به راحتی رطوبت را جذب می کنند و این اتفاق می تواند موجب تجزیه آن ها نیز شود.
  • پلی آلکیلن گلیکول (Polyalkylene Glycol) یا PAG: این روغن ها شاخص ویسکوزیته و پایداری حرارتی بالایی دارند، ولی نم گیر هستند و رطوبت را جذب می کنند. روغن های PAG عمدتاً در کنار مبرد R134a در کمپرسورهای سیستم تهویه خودروها و همچنین در سیستم های سرمایشی آمونیاکی استفاده می شوند.
  • روغن های معدنی (Mineral): روغن های معدنی ترکیبات هیدروکربنی هستند و از نفت یا ذغال سنگ به دست می آیند. امروزه این روغن ها در کمپرسورهای هرمتیک (hermetic) کاربرد دارند و در کمپرسورهای سمی هرمتیک (semi- hermetic) و باز (open) با روغن های مصنوعی یا نیمه مصنوعی جایگزین شده اند.

 

برای مشاهده انواع روغن کمپرسور سرمایشی کلیک کنید.

ویژگی روغن کمپرسور سرمایشی

اگر با سیستم های سرمایشی تراکمی آشنایی داشته باشید می دانید که فشار و دما در سیکل ترمودینامیکی این سیستم ها در معرض تغییرات زیادی قرار دارند.

روغن کمپرسور در این سیستم ها همراه با مبرد، تحت فشارها و دماهای متفاوتی قرار می گیرد و باید با وجود این تغییرات، خواص خود را به نحوی حفظ کند که بتواند وظیفه روانکاری کمپرسور را به خوبی انجام دهد. مهمترین خواص روغن کمپرسور که در ایفای صحیح نقش آن اثرگذار هستند عبارتند از:

  • ویسکوزیته (Viscosity)
  • حل پذیری (Miscibility)
  • پایداری شیمیایی (Chemical Stability)
  • پایداری حرارتی (Thermal Stability)
  • نم گیری (Hygroscopy)

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *