بلاگ

علت کم شدن روغن موتور

علت کم شدن روغن موتور

آیا تا کنون با این مشکل مواجه شده اید که روغن موتور ماشینتان کم شود و از خود بپرسید که علت کم شدن روغن موتور چیست؟ در این مقاله می خواهیم در مورد این مسئله با شما عزیزان صحبت کنیم. کم شدن روغن موتور یکی از مشکلات و دغدغه های رانندگان خودرو است و بسیاری از افراد تصور می کنند که با وجود این مسئله مشکل برای خودرو رخ نمی دهد. اما توجه داشته باشید که مشکلات فنی، یکی از عوارض کم شدن روغن موتور است.

 

روغن موتور چیست؟

روغن موتور به ماده ای سیال گفته می شود که از اصطکاک، استهلاک و پوسیدگی قطعات مختلف موتور جلوگیری می کند و در سالم بودن و درست کار کردن سیستم فنی خودرو تاثیر ویژه ای دارد و بدون روغن موتور حرکت خودرو امکان پذیر نیست روغن موتور خودرو باعث خنک شدن، دوام و طول عمر بیشتر موتور خودرو می شود. کاهش غیر طبیعی روغن موتور و عدم توجه به تعویض به‌موقع آن می‌تواند سلامت موتور را به‌خطر بیندازد. ( از دست دادن ۲ تا ۲.۵ لیتر روغن به ازاء هر ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد کاملا طبیعی است). تمامی روغن موتورها دارای تاریخ انقضاء هستند که با نزدیک شدن به این تاریخ، گرانروی یا غلظت آن‌ها به مرور بیشتر می‌شود. این افزایش غلظت، با فشار به شریان‌های پیشرانه خودرو، خرابی یا از کار افتادن قطعات موتور را به همراه خواهد داشت.

 

نحوه تشخیص کم شدن روغن موتور

چک کردن سطح روغن موتور خودرو از جمله مواردی است که باید به آن رسیدگی کنید تا به مرور زمان با مشکل مواجه نشوید. زمانی که روغن موتور خودرو کم می شود علائمی دارد که نشان دهنده این مشکل است و شامل لیست زیر میشود:

  • روشن شدن چراغ چک روغن

روشن شدن چراغ‌های چک ماشین، یکی از اولین و ابتدایی‌ترین نشانه‌های کم کردن روغن موتور است. با کاهش مقدار نرمال و طبیعی روغن موتور خودرو، چراغ چک آن روشن می‌شود.

  • نشت روغن از کف خودرو

به‌جا ماندن رد چربی یا روغن از خودروی پارک‌شده شما روی زمین، دیگر نشانه واضح کم شدن و نشتی روغن موتور است.

  • بوی روغن سوخته

اگر هنگام نشستن داخل کابین خودرو، متوجه بوی نامطبوع مانند دود خشک یا روغن سوخته شدید، لازم است قبل از هر چیز، میزان روغن موتور ماشین خود را چک کنید.

  • کم شدن توان موتور خودرو

کم شدن توان و شتاب خودرو می‌تواند ناشی از علل مختلفی ‌باشد که یکی از آن‌ها کاهش روغن موتور است. کم شدن روغن موتور، باعث ایجاد اصطکاک( تماس فلز با فلز)، افزایش سائیدگی و خوردگی قطعات موتور خودرو شده و به‌مرور حتی ممکن است؛ منجر به از کارافتادن آن‌ها و روشن نشدن ماشین نیز بشود.

  • افزایش مصرف بنزین

افزایش مصرف بنزین، از اصلی‌ترین نشانه‌های کمبود روغن موتور و نیاز به تعویض آن است. همانطور که گفتیم؛ با کم شدن روغن موتور، قدرت و شتاب خودرو نیز تحلیل می‌رود، بنابراین، موتور، برای جبران این ضعف، نیاز به  گاز بیشتر دارد، در نتیجه؛ فشار زیاد به موتور و نیاز به  گاز بیشتر، منجر به افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

  • یاتاقان زدن خودرو

در هر خودرو، یاتاقان و روغن، وظیفه جلوگیری از اصطکاک و خوردگی قطعات موتور را برعهده دارند. در واقع روغن سبب می‌شود تا قطعاتی مانند؛ یاتاقان، سیلندر، پیستون و … به‌راحتی و به‌نرمی داخل هم حرکت کنند. از این‌رو، یاتاقان زدن ماشین می‌تواند از نشانه‌های کاهش روغن‌ موتور باشد.

  • افزایش میزان آلایندگی و دود

عدم تعویض به‌موقع روغن موتور و یا کاهش حد استاندارد آن، باعث تجمع کثیفی و آلودگی در موتور می‌شود. این تجمع، عواقبی چون؛ شکستگی ساچمه‌ها، عملکرد نادرست یاتاقان، خرابی پیستون، ایجاد دود از خودرو و … را به‌همراه خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان تعویض روغن موتور

 

علت کم شدن روغن موتور

علت کم شدن روغن موتور خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیشتر آن‌ها نشان دهنده وجود یک ایراد و نقص در سیستم فنی خودرو است که با توجه به آن، باعث روغن سوزی یا روغن ریزی خودرو شده‌است. توجه کنید که اگر کم شدن روغن موتور از حد مجاز بیشتر باشد باید دلیل آن را پیدا و برطرف کرد تا هزینه‌های گزاف برای شما به وجود نیاید.

خرابی و معیوب شدن قطعات پیشرانه

بروز نقص فنی در اجزا و قطعات پیشرانه، یکی از عوارض کم شدن روغن موتور ماشین محسوب می‌شود؛ بدین گونه که چسبندگی گاید و سوپاپ‌ها، دلیلی برای کاهش بیش از حد روغن موتور خواهد شد. برای عیب یابی این مورد، باید از متخصص کمک گرفت. همچنین کهنه و مستهلک شدن رینگ پیستون از عوامل دیگر کاهش روغن موتور ماشین است. فرسودگی این قطعه، باعث نفوذ بیش از حد استاندارد روغن موتور به محفظه داخلی سیلندر، خواهد شد.

کیفیت روغن موتور

برخی از مواقع، کم شدن روغن موتور خودرو به دلیل نوع و کیفیت نامرغوب آن است. انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت از موارد ضروری است که با عملکرد مطلوب و بهینه خودرو، همراه است. دقت کنید که تناسب نداشتن ویژگی‌های روغن با موتور ماشین، باعث کاهش بیش از حد روغن موتور، خواهد شد و راندمان خودرو را کاهش می‌دهد.

خاصیت گرانروی یا ویسکوزیته، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها هنگام خرید روغن موتور است. با توجه به این موضوع استفاده از روغن دارای ویسکوزیته پایین، مشکلاتی را برای خودرو به همراه خواهد داشت و یکی از عوارض کم شدن روغن موتور است.

روغن سوزی خودرو

مشکل روغن سوزی، می‌تواند علائم و مشکلات بسیاری برای خودرو داشته‌باشد. کم شدن روغن موتور، یکی از این مشکلات است. بدین صورت که اگر به صورت مداوم روغن سوزی خودرو را نادیده بگیرید، به مرور کم شدن روغن موتور را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید که روغن سوزی ماشین، می‌تواند، هزینه‌های زیادی برای صاحب خودرو به همراه داشته باشد.

نشت روغن موتور

از مشکلات رایج که راننده‌های خودرو با آن مواجه هستند، نشت روغن موتور است. این موضوع، یکی از اصلی‌ترین دلایل برای کم شدن روغن موتور، خواهد بود که به راحتی قابل تشخیص است. اگر علائم نشتی روغن موتور را مشاهده کردید به سرعت به متخصص مراجعه کنید. این علائم بدین گونه است که کف زمین، مکان‌هایی که مدتی طولانی خودرو در آنجا پارک بوده را چک کنید و دنبال اثری از ریزش روغن موتور باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *